Hoger onderwijs in zicht! Wat met de leerachterstand door de COVID-crisis?

2020 bracht een dramatische verandering in de beleving van de jeugdjaren van de schoolgaande jongeren wereldwijd. Iets dat hen ongetwijfeld voor de rest van hun leven zal bijblijven. Een andere onderwijservaring waarbij leerkrachten en leerlingen zich snel moesten aanpassen, creatief moesten zijn en hun rollen zagen veranderen. De COVID-pandemie heeft de leercrisis verergerd en heeft gevolgen voor deze generatie die waarschijnlijk langdurig zullen zijn.

De steeds groeiende kloof

Door het sluiten van de scholen werd er meer dan een jaar geleden geopteerd voor afstandsonderwijs via online lessen. Veel leerlingen hadden moeite met de digitale platformen die extra barrières vormen voor hun educatie. Problemen met infrastructuur en digitale geletterdheid zijn daar twee voorbeelden van. Het online gegeven heeft niet alleen impact op het mentale welzijn van leerlingen maar leidt ook tot een leerachterstand.

Tijdens de lockdown ontstond er namelijk een significante ongelijkheid tussen leerlingen, de ene leert gemakkelijk zelfstandig, de andere heeft meer begeleiding nodig. Dit heeft geleid tot een grote kloof tussen de prestatie en resultaten van leerlingen. Voor wiskunde steeg de ongelijkheid met 17% en voor Nederlands met 20%. Naast die ongelijkheid, toont onderzoek aan dat de leerachterstand die er is opgebouwd het equivalent is van een half jaar onderwijs.

 

Waar ligt de sleutel?

Volgens onderzoek van de Verenigde Naties en onderwijseconoom Kristof De Witte van de KU Leuven, heeft de impact van de COVID-crisis een sneeuwbaleffect op de leercurve van studenten, als je het niet aanpakt.  Het disruptieve effect van de crisis op het onderwijsniveau en aldus de leerachterstand zal een blijvend effect hebben voor leerlingen, zeker als ze de stap zetten naar het hoger onderwijs. Eerder schreven we al blogs over de kloof tussen het secundair onderwijs en het hoger onderwijs. De kwaliteit van ‘het onderwijs’ in België kende al een daling. Dat gepaard met de impact van de COVID-crisis zal ertoe leiden dat vele leerlingen niet klaar zijn om de stap te zetten naar de hogeschool of universiteit, althans niet zonder veel meer herexamens of een jaar extra studeren voor hetzelfde diploma.

Onderzoek van Robert Slavin wees uit dat 1 op 1 lessen veel meer effect heeft dan andere oplossingen zoals extra schooluren in de vakantie of langere lesdagen. Daarom biedt Slaagsleutels dé uitstekende oplossing: wij bereiden leerlingen voor op de stap naar het hoger onderwijs door 1 op 1 coaching en bijlessen. Door onze professionele en op maat gemaakte aanpak, verwerven leerlingen meer zelfvertrouwen om hun gedroomde studies aan te vatten en zijn ze beter gewapend om succesvol aan die hogere studies te beginnen. Goed begonnen is half gewonnen!

Ook last van leerachterstand? Neem contact op met Slaagsleutels en laat je één op één begeleiden! Je kan het contactformulier invullen of bellen naar 016 58 28 78 voor meer inlichtingen of om een vrijblijvende afspraak te maken.

 

 

Naar aanbod overzicht