Inschrijvingen codex sessies 2018

Klik hier!

Ook last van uitstelgedrag?

Ook last van uitstelgedrag?

Of liever met plezier belangrijke doelen tijdig behalen?

We kennen het allemaal. Je begint aan een schooltaak, maar denkt ‘eerst nog even mijn facebook checken’. Voor je het weet ben je begonnen aan een ‘Game of Thrones-marathon’. Heb je over het algemeen zin om eerst iets leuks te doen alvorens je aan je taak begint? Maak je jezelf wijs dat het vandaag niet de ideale dag is om hier aan te werken? Probeer je vervolgens op het laatste moment nog te redden wat er te redden valt? Herken je je hierin? Grote kans dat je dan uitstelgedrag vertoont. Lees dus zeker verder, want morgen lees je dit vast niet opnieuw.

Hoe komt het?

Een Tjechische studie naar uitstelgedrag bij studenten bracht het volgende aan het licht: als je in het verleden al eens te laat aan een taak bent begonnen en het is toch goed afgelopen, dan is de kans groot dat je volgende keer wéér te laat begint, omdat dit in het verleden gewerkt heeft. Omdat de negatieve gevolgen zijn uitgebleven, verleggen we de grens van dit ineffectieve gedrag en dreigt het een slechte gewoonte te worden. Het wordt problematisch wanneer je er niet meer in slaagt voor het effectieve gedrag (op tijd aan een taak beginnen) te kiezen. Het uitstelgedrag uit het verleden is gevoed door eerder toevallige succeservaringen uit het verleden.  Om deze negatieve spiraal te doorbreken moet je dus terug succes ervaren bij het tijdig beginnen aan een taak zodat goede gewoontes beloond worden.

Wat kan je eraan doen?

  • Bepaal welke grote doelen voor jou belangrijk zijn voor dit semester en formuleer deze op papier
  • Vervolgens plan je deze doelen op jouw semesterplanning: nu kan je gaan “back plannen” door het grote doel op te delen in kleinere deeldoelen en op te nemen in je wekelijkse planning. Als je dan je kleinere deeldoelen telkens behaalt, word je sneller beloond voor je werk. Dit werkt motiverend omdat je effectieve vooruitgang ziet in je werk door telkens weer succes-ervaringen te beleven
  • Vermijd afleiding

Alle zaken die afleiding kunnen veroorzaken in je omgeving vermijd je best. Zorg voor een prikkelarme omgeving (dus laptop en gsm buiten bereik) waardoor je jezelf de kans niet geeft om iets anders te doen dan te werken aan je doelen.

  • Multi-tasken is een fabeltje: concentreer je op één taak gelijk

Aan vijf taken tegelijk werken werkt demotiverend. Zo bekom je namelijk half werk. Deel je tijdschema daarom op in blokken waarbij je aan één iets voor een bepaalde periode werkt. Zo zal je aan het einde van de dag het gevoel hebben dat je iets bereikt hebt!

  • Probeer de kwartier-regel met de bedoeling om 50 minuten door te werken

Het je last om te starten met werken? Probeer dan 15 minuten gefocust aan de slag te blijven. Zo verlaag je de drempel om voor 50 minuten aan de slag te blijven.

  • Neem een pauze, met mate

Urenlang aan dezelfde taak werken zorgt ervoor dat je minder geconcentreerd werkt. Neem dus af en toe een pauze. Hoe lang je aan een taak kan doorwerken of hoe lang je pauze moet nemen is individueel erg verschillend: zorg voor een goede balans die voor jou werkt!

Bij “studiecoaching” of bij de cursus “leren leren”  van SLAAGSLEUTELS leer je hoe je slechte gewoontes – zoals steeds terugkerend uitstelgedrag - kan vervangen door goede, effectieve gewoontes. Jouw sleutel tot slagen?

Naar aanbod overzicht